УРОК - ЗМАГАННЯ «ПОДОРОЖ ПО ПЕРІОДИЧНІЙ СИСТЕМІ»

УРОК - ЗМАГАННЯ
«ПОДОРОЖ ПО ПЕРІОДИЧНІЙ СИСТЕМІ»
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань, умінь учнів
Форма проведення: змагання між командами   знавців хімії
·        Мета:   узагальнити та систематизувати знання учнів про періодич­ний закон та періодичну систему хімічних елементів Д.І .Мен­делєєва, зміну властивостей елементів та їх сполук залежно від місця положення в періодичній системі та будови атома; розвивати вміння дітей орієнтуватися у періодичній системі, хімічних термінах та поняттях, складати та пояснювати елек­тронну конфігурацію атомів елементів, формули  вищих оксидів та водневих сполук, визначати   елементи за характерними оз­наками та властивостями ;
·        вдосконалювати   вміння учнів    проводити обчислення кількості структурних частинок в атомах (протонів, електронів, нейтро­нів), проводити визначення формул сполук елементів за відносною молекулярною масою оксидів тощо;
·        сприяти формуванню дружних стосунків у класі, в команді;
·         розвивати здоровий дух змагання, віру у власні сили та знання.
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І.Менделеєва, портрет Д.І.Менделєєва, картки із завданнями для кожного туру змагання, набори цифр для обох команд: 1,2,3,4.

Журі: у складі 3 учні чи вчителі для нарахування; балів та визна­чення переможців.
Ведучий - вчитель хімії.
2 помічники для визначення активності учнів у відбірковому турі та оперативності проведення турів.
ПЛАН  ПРОВЕДЕННЯ     У Р О К У - З М А Г А Н Н Я
1.     Вступне слово учителя (оголошення теми, мети, форми проведення).
2.     Відбірковий тур .
3.      Визначення  складу команди, командира та назви команди ( по 6 учнів)
4.     Тест «Зміна властивостей  елементів у одному періоді» (по 1 учню)
5.      Тест « Елементи»  ( по 1 учню)
6.      Тест «Оксиди»   (  по 1 учню)
7.      Тест «Вчені»   ( по 1І учню)
8.      Тест « Будова атома» ( по 1 учню)
9.      Властивості елементів ( складання  рівнянь реакцій між простими  ре­човинами, які утворюють елементи) ( по 1 учню)
10.            Ланцюжок ( по черзі всі члени команди виконують біля дошки завдання: І-записує будову атома, 2- його електронну конфігурацію, 3- розміщення електронів  на енергетичних підрівнях, 4- формули оксидів,
водневих сполук   елементу, визначає їх характер,  5- обчислює  кількість  протонів, електронів та нейтронів у атомі елементу, 6 – пояснює все.)
11.                        Конкурс «Знайди  зайвого»  ( визначити  зайвий термін серед запропонованих  та пояснити свій вибір) ( вся  команда)
12.                        Конкурс « Визнач елемент»  ( вся команда)
13.                        Конкурс « Гонка за лідером»  ( вся команда)
14.                       Конкурс «Домашнє  завдання» ( суд-загадка)
15.                        Підведення  підсумків гри, оголошення   переможців,  
          нагородження.

Плакати  зі словами:
·        Періодичний закон є справжнім компасом для дослідників.  Рамзай
·        Періодичному закону майбутнє не загрожує  руйнування, а тільки надбудова та розвиток    передбачаються".    Д.І.Менделєєв
o   Другого ничего в природе нет
Ни здесь, ни  там, в космических глубинах !
Все - от песчинок малых   до планет -
Из элементов состоит единых
 Степан Щипачев " Читая Менделєєва", 1948)
В І Д Б І Р К О В И Й     ТУР
(задавати запитання по черзі двом класам  чи великим групам  учнів 8-го класу, відповідає той, хто перший  підніме руку,  помічники у своїх списках  відмічають учнів, які першими дають правильну відповідь)
1.  Хто автор періодичного закону ?( Д.І. Менделеєв)
 2. У якому році було відкрито періодичний закон? ( 1869)
3. Сформулюйте періодичний закон, який відкрив Д.І,Менделєєв,
(Властивості елементів, а також утворених ним простих та окладних
сполук перебувають у періодичній залежності від величини атомних  мас
елементів).
 4. Яке сучасне формулювання  має періодичний закон? ( теж саме, але
закінчення таке:  ...від   величин зарядів ядер атомів).
5.  Чим  являється періодична система  по відношенню до закону ?
(графічним відображенням закону).
6.  Скільки періодів у періодичній системі? (7)
7.  Які періоди  називають малим? ( 1,2,3 - періоди, вони  мають один ряд елементів).
8. Які періоди називаються великими?  (4-7 періоди, у них 2 ряди  хімічних елементів).
 9. Скільки груп у періодичній системі ? (8)
10. Які підгрупи має кожна група ?(головна та побічна)
11. Які  елементи утворюють головну підгрупу І групи ?(лужні метали)
 І2. Перелічіть відомі  вам лужні метали, ( літій, натрій, калій, рубідій)
І3. Які елементи утворюють головну підгрупу 7 групи? (галогени)
14. Перелічіть елементи – галогени. (флуор, хлор, бром, йод)
15.  Які елементи утворюють головну підгрупу 8 групи? (Інертні гази)
16. Назвіть відомі вам інертні гази. ( гелій, неон, аргон, криптон, ксенон)
17.  Скільки елементів знаходиться зараз у періодичній системі ? (109)
18. Скільки елементів було у періодичній системі за часів Д.Менделеева? (63)
19.  Існування яких трьох хімічних  елементів передбачив Менделєєв? (екабору - скандію, екаалюмінїю - галію та екасиліцію - германію)
20.  Який  хімічний  елемент має найменшу   відносну атомну масу?(Гідроген, 1)
21. Який хімічний елемент має найбільшу відносну атомну масу?(Ганій, 265)
22. Що таке хімічний  елемент ?(певний вид атомів, який має однакове
нуклонне число чи протонне число)
 23. Що таке молекула ? ( найдрібніша частинка речовини, що зберігає її хімічні  властивості).
 24. Який метал людина відкрила першим понад 6 тисяч років тему?
( залізо).
 2 5. Який метал єгиптяни вміли добувати та обробляти 5 тисяч років тому?
(мідь).
 26. Які хімічні  елементи є у складі кісток нашого тіла? (кальцій, фосфор)
27. Який елемент академік Ферсман назвав «елементом розуму та життя»? (фосфор).
 28. Яку речовину стали добавляти у кухонну сіль, щоб покращити здоровя українців, які зазнали  негативного впливу Чорнобиля? (йод)
29.  Який хімічний елемент    використовують у зубних пастах для зміцнення емалі зубів? ( флуор)
30.   Які речовини використовують для знезараження  питної   води? (хлор, озон)
II.    ВИЗНАЧЕННЯ     СКЛАДУ     КОМАНДИ, КОМАНДИРА
(за підсумками відбірного туру)
1.     Тест «Зміна властивостей  елементів у одному періоді» (по 1 учню)

На дошці (або кадр презентації) картки  із словами – відповідями:
1-   зростають               2 -    Спадають                 3- не змінюються
В учнів - набори цифр І,2,3,4.  Коли учитель задає запитання, учень піднімає одну (або кілька) цифр, які є відповідями.  Журі веде підрахунок правильних відповідей.
Запитання
1. У елементів одного періоду із зростанням відносних атомних мас
металічні властивості ...(2)
неметалічні властивості ...(І)
-  заряд ядра     ....(1)
радіус атома ... .(2)
-  валентності елементів у вищих оксидах . ..(1)
-  валентності   елементів-неметалів у водневих сполуках ...(2)
кількість електронних щарів у атомах елементів одного періоду ..(3)
-  кількість електронів на зовнішньому шарі ...(1)
2.     Тест « Елементи»  ( по 1 учню)
На дошці (або кадр презентації) картки   із словами - відповідями:
№1 Літій              №2 Францій                       №3 Флуор       №4 Астат

Запитання
- До лужних металів відносять елементи  ....(1,2)
- найактивніший метал серед лужних ....(2)
-  до галогенів відносять елементи ...(3,4)
найактивніший елемент-неметал ...(3)
-  між якими елементами  можлива взаємодія з утворенням солей ...(1,3)
-  який елемент має найбільшу електронегативність...(3)
- у якого елемента найменша електронегативність…(2)
у якого елемента найбільший радіус атома...(2)
у якого елемента найбільший заряд ядра …(4)

        3. Тест «Оксиди»   (  по 1 учню)
На дошці (або кадр презентації) картки   із словами - відповідями:
№1 R2O              №2 RO                       №3 R2O5         №4   RO2
Запитання
•    хімічний елемент Мгінїй утворює вищий оксид такого вкладу….(2)
•  вищий оксид Нітрогену має склад ... (3)
-  оксид Карбону, що спричиняє «парниковий ефект» на  планеті має формулу такого складу ...(4)
лужні метали утворюють оксиди такого складу ...(1)
найменшу валентність має  елемент у  оксиді... (1)
валентність елементу та Оксигену однакова, у оксиді ...(2)
найвища   валентність елементу у оксиді .. .(3).
4.Тест «Вчені»   ( по 1 учню)

На дошці (або кадр презентації) картки   із словами - відповідями:
№1 Менделеєв       №2 Резерфорд     №3 Беккерель        №4 Склодовська-Кюрі
Запитання
схему будови атома запропонував   англійським фізик   у І911р. ...(2)
-  французький фізик виявив експериментально, що елемент Уран випромінює невидимі промені ...(3)
вчений відкрив   2 нові елементи Полоній і Радій, вивчаючи радіоактивний розпад елементів ...(4)
- вчений, який   нічого не знав про   елементарні частинки, з яких складається атом кожного хімічного  елемента .. .(1)
які вчені були удостоєні Нобелівської премії за значний внесок у вив­чення   будова атома ...(2,3,4)
визначаючи  порядковий  номер елемента у періодичній системі вчений   діяв
інтуїтивно, але все зробив правильно...(1)

5.Тест « Будова атома» ( по 1 учню)
На дошці (або кадр презентації) картки   із словами - відповідями:
№1 електрон       №2 протон     №3 нейтрон        №4 позитрон
Запитання
які елементарні частинки містяться в ядрі атома елемента …(2,3)
які структурні частинки рухаються навколо ядра ...(1)
елементарна частинка має заряд +1, масу 1, а кількість відповідає порядковому номеру елемента ...(2)
елементарна частинка без заряду, має  масу 1, а їх кількість можна визначити за формулюю   Аr- Z .....(3)
заряд даної частинки -1, у неї мізерна маса, якою завжди нехтують при розрахунках, а кількість дорівнює порядковому номеру елемента ....(1)
- елементарна частинка, що являється антиподом електрона, мае заряд +1 та мізерну масу ....(4)
6.     Властивості елементів ( складання  рівнянь реакцій між простими  ре­човинами, які утворюють елементи) ( по 1 учню)
На дошці записати рівняння реакцій між  простими речовинами, які утворюють елементи з такими порядковими номерами:
а) № 11 та № 17                                   б)   № 19 та  № 9
         № 20  та № 8                                          № 12 та  № 16
7.     Ланцюжок ( по черзі всі члени команди виконують біля дошки завдання:
1-записує будову атома    …. (визначає учитель хімії), 2- його електронну конфігурацію, 3- розміщення електронів  на енергетичних підрівнях, 4- формули оксидів,
водневих сполук   елементу, визначає їх характер,  5- обчислює  кількість  протонів, електронів та нейтронів у атомі елементу, 6 – пояснює все.)

8.     Конкурс «Знайди  зайвого» 
( визначити зайвий термін  серед запропонованих та пояснити свій вибір, виконує  вся команда )
1.                 Гідроген, літій, натрій, калій (зайвий Гідроген, бо решта- лужні метали).
2.                Натрій, магній, алюміній, кальцій. (зайвий кальцій, бо решта елементів з третього періоду).
3.                 Манган, Оксиген, Сульфур, Хлор. (зайвий Манган, тому що він –метал)
4.                Галій, Станум,  Селен, Хром.  (зайвий Хром, тому що він  д-елемент)
5.                 Берилій, Магній, Цезій, Стронцій. (зайвий - Цезій, він з І групи,
  а решта елементів - з 2 групи).
6.                Вода, кисень, пісок, глина. (зайва речовина - кисень, так як вона являється   простою, а решта - складні речовини).

9.     Конкурс « Визнач елемент»  ( вся команда, відповідає той, хто знає. Використання періодичної системи хімічних елементів обов’язкове!)
1. а)  Елемент знаходиться у 4 групі 3 періоду. (Силіцій)
    б) знаходиться у 6 групі 3 періоду. ( Сульфур)
2. а)  Один елемент має 35 протонів та 50 нейтронів (  елемент бром); другий елемент має    30 протонів та 35 нейтронів (другий елемент цинк).
Складіть формулу їх сполуки між собою, назвіть її . ( Цинк бромід  ZnBr2)
б)   Один елемент має 16 протонів та 16 нейтронів ( елемент Сульфур);  другий елемент  має   26протонів та 20 нейтронів ( елемент Кальцій). Формула сполуки - Са S -  кальцій сульфід).
3.  а) Елемент має таку   електронну конфігурацію:   1s22s26 3s26       (аргон)
     б) Елемент має таку   електронну конфігурацію:
          1s22s26 Зs2Зр3                   (фосфор)
4. а) Елемент 5 групи утворює вищий оксид відносна молекулярна маса якого: становить 142.
 б) Елемент  З групи утворює вищий оксид відносна молекулярна маса, якого стаковигь 102. Відповідь підтвердіть  розрахунками на  дошці.
10.                        Конкурс « Гонка за лідером»  ( вся команда)

1.Найпоширеніший  хімічний  елемент на Земній кулі?   ( Оксиген).
2. Найпоширеніший  хімічний  елемент у Всесвіті? (Гідроген).
3.  На основі якого хімічного елемента виникло життя на нашій планеті?
( Карбону).
4. Який метал найпоширеніший у земнії корі?   (Алюміній)
5. Що таке протій, дейтерій та тритій?          (Ізотопи Гідрогену).
6. Якої простої хімічної  сполуки найбільше в атмосфері? (Азоту, 78%)
7. Якої складної сполуки найбільше на   нашій нланеті Земля ?   (води)
8. Скільки видів електренів вам відомо ? (4 – s, р, d, f –електрони).
9. Скільки  s -електронів  є у кожному періоді ? ( 2)
10. В елементів якої груш заявляються  s -електрони? (І групи)
11. Які електрони рухаються: по кулястій орбіті ? (s -електрони )
12. Які електрони рухаються по гантелеподібній   орбіті ? ( р-електрони)
13.  Скільки р-електронів є у періоді ? (6)
14.  У елементів якого періоду заявляються   д- електрони ? (четвертого)
15. Скільки   д-електронів є у великих періодах? (10)
16. Де розміщені чотири тріади та   шість невидимок? ( У 8 групі)
17. Як називається елемент періодичної системи під порядковий номером
101 ? ( Менделеєвій).
18. У якого хімічного елемента відносна атомна маса 137? ( Барій)
19. Який  хімічний  елемент   7 групи ніколи не проявляє валентність 7?(флуор)
20. Який хімічний  елемент спочатку відкрили на Сонці, а потім - на
    Землі ? ( Гелій)
21. Які метали  називають   благородними ? (дорогоцінні - Аug, Pt )
22.   У якого хімічного елемента   вперше було виявлено радіоактивність?
     (В урану, французький фізик Беккерель).
23.  Що таке альфа-частинка? ( ядро атома Гелію).
24. Що таке бета-частинка ?(це потік електронів)
25.  Чим визначається заряд ядра  атома? (кількістю протонів, ще чисельно
дорівнює порядковому номеру елемента ).
26.    Що таке нуклонне  число? (показує загальне число протонів та нейтро­нів   у ядрі атома елемента, воно визначає  масу атома )
27.  Хто такі ізотони? (різновиди атомів одного хімічного елемента, які
мають однакове протонне число, але різне нуклонне).
28. Хто такі радіонукліди? (радіоактивні ізотопи).
29. Масу електрона, ми вважаємо дуже мізерною  і умовно приймаємо за 0,
а яка фактична маса електрона ? (9,1 х 10-31   кг).
30.  Який розмір має атом  Гідрогену? (радіус  атома близько 0,053 нм , 10-9м).
31. У якого хімічного елемента найбільша  електронегативність? (флуор) .
32. Назвіть автора  закону збереження маси  речовини.(Ломоносов, Лавуазьє)
11.                        Конкурс «Домашнє  завдання» ( суд-загадка)
РОЗПОВІДЬ - ЗАГАДКА . (можна, щоб учні зробили інсценізацію судового засідання).
А) Із судового засідання. Поступила заява від мешканців   багатоповерхового будинку, що прописані у  квартирах № 15, №17 та № 34 про те, що в ніч на 1 листопада безслідно зникли мешканці квартир №8 та № 16.
Б) Із висновку судового експерта.  «У ніч на 1 листопада  невідомий проник
у квартиру №8, де ймовірно заставив господаря зробити щілину в підлозі квартири. Після цього обоє проникли у квартиру №16, яка знаходиться під ними. Тут невідомий спалив свої жертви,  певно з допомогою іскри від електромережі, а потім сам зник у невідомому напрямку».
 Із показів свідків.
В) Мешканець квартир № 15. «Пізно ввечері я почув неприємні звуки, що нагадували  сверління.  Доносились звуки  з правої верхньої  сторони  стіни моєї квартири.  Потім почувся звідти  спів: «Я встретил вас и  все былое в  душе моей угасло не совсем ...»  Це був дует! Пізніше згасло світло і я відчув різкий   стукіт. Потім я знепритомнів. А прийшовши до тями, я відчув якесь дивне пощипування на лиці, в носі, в роті».
Г) Мешканець квартири  №17.  «Вночі я прокинувся від щему в горі та носі. Хотів включити світло,  але його на було. Із щілин та плінтусів йшов  білий дим. Я здогадався, що у сусідів пожежа і викликав телефоном пожежну команду. І тільки після її  приїзду дим перестав поступати в мою квартиру. Наступило полегшення самопочуття. А вже ранком я побачив, що у мого сусіда із квартири №16 вибите скло у вікні».
Д)  Мешканець квартири № 34. «Опівночі мене розбудив тупіт ніг, який до­носився із квартири №16. Напевно там танцювали. Я постукав по тру­бі, вони трохи заспокоїлися. Згодом я заснув. А ранком на стелі я виявив мокру пляму. Квартира №24 була вся залита водою - господар її був у відрядженні, а вода поступала із квартир №16».
Голова суду. Що ж сталося в квартирах №8 та №16? Розслідування про таємниче зникнення  мешканців будинку триває. Хто допоможе  суду встановити істину?
Обидві команди дають пояснення по цьому домашньому завданню.

12.                        Підведення  підсумків гри, оголошення   переможців, 

          нагородження.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Навчальний проект №3 9 клас