Навчальний проект Електроліти в сучасних акумуляторах
Навчальний проект 1. Електроліти в сучасних
акумуляторах
Проблема,
яку необхідно розв’язати під час дослідження: в умовах дефіциту
енергетичних потужностей та паливних ресурсів на Землі, проблема перетворення й
накопичення енергії набувають особливої гостроти. Тому вивчення умов
функціонування та виробництва хімічних джерел струму є надзвичайно
важливим для людства.
План проведення дослідження
1. Мета: поглиблення знань учнів про сучасні акумулятори, їх
використання в побуті, науці та техніці, а також утилізацію використаних
акумуляторів.
Завдання: ознайомитися з науковими джерелами з даної теми, проаналізувати матеріал, донести до учнів основні поняття: "електроліти", "сучасні акумулятори".
Завдання: ознайомитися з науковими джерелами з даної теми, проаналізувати матеріал, донести до учнів основні поняття: "електроліти", "сучасні акумулятори".
2. Опис суті дослідження. Ознайомлення з різними видами акумуляторів
(розкрити суть поняття "акумулятори"), їхньою будовою та принципом
роботи (на прикладі пальчикової батарейки) та підняття проблеми утилізації
акумуляторів.
3. Висновки. Готуючи проект ми ознайомилися з основними
електролітами, які використовуються у науці, техніці та побуті, дізналися про
їх позитивні та негативні сторони, а також розглянули проблеми утилізації
акумуляторів та їх вплив на довкілля.
4. Одержані результати: ми ознайомилися з різними типами
електролітів (нікелево-кадмієві, літієво-іонні, літієво-полімерні,
свинцево-кислотні), розглянули їх переваги і недоліки, історію винайдення. Ми
зрозуміли, що сьогодні гостро стоїть питання використання цих акумуляторів,
оскільки до їх складу входять токсичні метали.
Дослідники з Національної лабораторії
Оак-Рідж (ORNL) розробили нову
перспективну конструкцію акумуляторних батарей на основі твердого електроліту, до
складу якого входить літій і сірка (Li-S). Такі
акумуляторні батареї дешевші у виробництві і мають більш високу ємність
накопичуваної енергії ніж традиційні літій-іонні акумулятори. Завдяки
використання твердого електроліту, Li-S акумулятори більш довговічні і набагато
більш безпечніші в експлуатації ніж акумулятори з рідким електролітом.
Li-S акумулятори вважаються деякими
експертами як наступники літій-іонних акумуляторних батарей. Вони надзвичайно
легкі, що дозволяє використовувати їх для забезпечення польотів на сонячній
енергії, вони дешеві у виробництві, досить довговічні і демонструють високе
значення показника енергетичної ємності. Але, нажаль, ця технологія ще
достатньо "сира", і її головною проблемою є проблема підходящого
електроліту, оптимальний склад якого поки ще не був знайдений.
У попередніх спробах створення Li-S
акумуляторів дослідники використовували рідкі електроліти. Але використання
рідкого електроліту є монетою з двома сторонами, з одного боку - рідина,
наповнена іонами, є чудовим провідником електричного струму, але з іншого боку
рідкий електроліт деградує з часом і зі збільшенням кількості циклів
зарядження-розрядження це призводить до передчасного виходу батареї з ладу.
Крім цього, деякі рідкі електроліти вогненебезпечні, що є суттєвою проблемою
при експлуатації акумуляторних батарей.
Але тепер, за словами дослідників,
їм вдалося знайти вирішення вищевказаних проблем. Ним став новий склад твердого
електроліту, основою якого стало поєднання літію і полісульфідфосфатів, багатих
сіркою матеріалів з високою питомою електричною провідністю. "Наша
технологія, у якій використовується твердий Li-S-електроліт, позбавлена більшої
частини недоліків, якими володіють акумулятори з рідким електролітом" -
розповідає доктор Ченгду Лянг (Dr. Chengdu Liang), - "Дослідні зразки Li-S
батарей витримують без погіршення їх характеристик велику кількість циклів, не
втрачаючи ємність, як літій-іонні акумулятори".
Дослідні зразки Li-S акумуляторів
після 300 циклів зарядження-разрядження, проведених при температурі у 60
градусів за шкалою Цельсія, зберегли питому ємність у 1200 мА*год / г. Для
порівняння, аналогічний показник літій-іонних акумуляторів становить 140-170
мА*год / г, але Li-S акумулятори виробляють половину напруги, яку виробляють
літій-іонні акумулятори. Тому восьмикратне збільшення ємності енергії
призводить фактично до чотириразового збільшення ємності акумуляторної батареї.
У складі Li-S акумуляторної батареї
використовується сірка, яка у великих кількості утворюється як побічний продукт
нафтопереробки. Це дозволить використовувати розроблену технологію, як один із
способів утилізації промислових відходів, які накопичуються у великих
кількостях. У даний час нова технологія виробництва Li-S акумуляторів
знаходиться у вигляді, що не дуже підходить для практичної її реалізації. Але
доктор Ліенг і його група подали патентну заявку і після оформлення
відповідного патенту планують доопрацювати технологію до потрібного рівня, який
дозволить налагодити масове виробництво нових акумуляторних батарей.
Електроліт лужної
натрієво-літієвий широко застосовується в автомобільній і гірничо-видобувної
промисловості. Головне призначення цього електроліту - заповнення різних лужних
акумуляторів. Його використовують для наповнення акумуляторів електричних
навантажувачів та спеціальних шахтних електровозів.
Електроліт кислотний застосовується для заливання в свинцеві акумулятори легкового та вантажного автотранспорту.
Для приготування електроліту у ванну, футерованную свинцем, наливають плавиковую кислоту HF і в неї додають борну кислоту Н 3 ВО 3.Отриману борфтористоводородной кислоту HBF 4 фільтрують і, розчиняють у ній вуглекислий кадмій. Для отримання блискучого покриття застосовують електроліт такого складу, г / л. Покриття виробляють при катодній густини струму 9-10 А/дм2 і температурі 50 ° С.
При кадміювання деталей складної геометричної форми застосовують амміакатние електроліти, розсіююча здатність яких вище, ніж кислих. Найчастіше застосовується електроліт такого складу, г / л.
Покриття проводять при катодній густини струму 0,5 - 1,0 А/дм2, рН = 6,9 і температурі ванни 20-25 ° С. Цей електроліт має гарну буферною ємністю і не вимагає частих коригувань.
З введенням декстрину поліпшується структура поверхні і підвищується катодна поляризація. Введення флюоресціна сприяє отриманню мелкокристаллической структури.
Ціанисті електроліти дозволяють одержувати покриття дуже високої якості, проте в силу високої токсичності компонентів і необхідності застосовувати дорогі та складні очисні споруди для очищення зворотних вод ці електроліти на світлотехнічних заводах не застосовують.
Інші електроліти, такі, як фенолсульфатние і етилендіамінового, не набули широкого застосування, так як робота з ними малопродуктивною.
Пасивування кадмієвих покриттів проводять значно рідше, ніж цинкові.
При пасивування деталі занурюють на 5-10 с в розчин, після чого їх виймають і ретельно промивають у проточній воді, сушать деталі в потоці теплого повітря.
Літій-іонний акумулятор (англ. Lithium-ion
battery, скорочено Li-ion) — один з двох основних типів літієвихелектричних
акумуляторів з категорії вторинних
електричних батарей, який різниться з літій-полімерним акумулятором лише
типом електроліту, що використовується при їх виготовленні. Широко розповсюджений в побутовій
електроніці.
Назву літій-іонні
акумулятори одержали через те, що електричний струм в зовнішньому колі з'являється через
перенос літієвих іонів від анода до катода на основі
різних сполук.
Хімічний склад,
експлуатаційні характеристики, вартість та безпечність акумуляторів
відрізняються залежно від типу літій-іонних акумуляторів. Найбільш поширеним у
переносній електроніці є акумулятори з катодом на оксиді кобальта (LiCoO2),
що мають високу енергетичну густину, але мають недолік з точки зору безпеки
експлуатації, особливо при пошкодженні.
Літій-ферум-фосфатні (відомі як літій-залізо-фосфатні, LiFePO4), літій-манган-оксидні
(LiMn2O4, Li2MnO3 або літій-манганові акумулятори LMO) та літій-нікель-манган-кобальт-оксидні
(LiNiMnCoO2 чи NMC) акумулятори, що
теж названі за типом катоду, пропонують нижчі рівні енергетичної густини, але
мають довший життєвий цикл та безпечніші з хімічної точки зору. Такі
акумулятори широко застосовуються в електроінструментах, медичному обладнанні
та ін. NMC, зокрема, є лідером за використанням у автомобільній промисловості.
Літій-нікель-кобальт-алюміній-оксидні (LiNiCoAlO2 або NCA), що теж названий
за катодом, та літій-титанатові (Li4Ti4O12 чи LTO) акумулятори
(назва останнього за анодом), спеціально розроблені для певних нішових ролей. Нові
літій-сульфурні акумулятори обіцяють найвище відношення експлуатаційних характеристик
до ваги.
Подібна кваліфікація
за назвами є не науковою, а радше маркетинговою, оскільки проводяться роботи з
розробки акумуляторів з катодом LiFePO4 та анодом Li4Ti4O12,
що у цій системи не матиме простої назви.
Сучасні
літій-іонні акумулятори мають високі показники: 100–180 Вт*год/кг і 250–400
Вт*год/дм3, робоча напруга — 3,5-3,7 В.
·
Число
циклів заряд/розряд до втрати 20% міскості: 500–1000
·
Час
швидкого заряду: 2-4 години
·
Допустимий
перезаряд: дуже низький
·
Саморозряд
при кімнатній температурі: 7% в рік
·
—
піковий: понад 2С
·
—
найбільше допустимий: до 1С
·
Діапазон
робочих температур: −20 — +60 °C
·
обслуговування:
не реґламентується
До недоліків Li-ion акумуляторів варто віднести чутливість до
перезарядження і сильного розряду, через це вони повинні мати обмежувачі заряду
й розряду.
Принцип роботи Li-ion акумуляторів заснований на переміщенні
позитивно заряджених іонів літію Li+ між позитивними й негативними електродами
в процесі розрядки й зарядки. Металевий літій у цих процесах участі не бере, тому не виникає будь-яких проблем з
відновленням електродів, що забезпечує стабільність і безпеку при використанні
батареї.
Наявність
негативного електрода, який приймає і віддає іони, є загальним для всіх систем,
але існує широкий вибір матеріалів, придатних для реалізації позитивного
електрода й здатних забезпечувати різницю потенціалів між електродами до 3 В.
Для нормальної
роботи будь-якої електрохімічної батареї необхідно як мінімум три компоненти:
два електроди й електроліт, що забезпечує перенос іонів. У малогабаритних
батареях електроліт може бути твердим, рідким і желеподібним. Рідкі електроліти
застосовуються, як правило, у клеєних циліндричних батареях, але через високу
небезпеку займання вони не знайшли застосування в інших системах. Для розробки
твердих електролітів для літієвих акумуляторів, що мають можливість
перезаряджання, пішло два десятиліття напружених досліджень. На їх основі стало
можливим створення тонких і пласких батарей, але з невеликим діапазоном робочих
температур та малою потужністю.
Процеси на
негативному електроді Li-ion акумулятора. Для
всіх типів Li-ion акумуляторів, які доведені до комерціалізації, негативний
електрод виготовляється з вуглецевих матеріалів. Інтеркаляція літію у
вуглецевих матеріалах -
це складний процес, механізм і кінетика якого істотно залежать від природи
вуглецевого матеріалу і природи електроліту.
Вуглецева матриця,
яка застосовується в аноді, може мати впорядковану шарувату структуру, як у
природного або синтетичного графіту, невпорядковану аморфну або частково
впорядковану (кокс, піролізний або мезофазний вуглець, сажа та ін.).
Іони літію при
впровадженні розштовхують шари вуглецевої матриці і розташовуються між ними,
утворюючи інтеркаляти різноманітних структур. Питомий обсяг вуглецевих
матеріалів у процесі інтеркаляції-деінтеркаляції іонів літію значно не
змінюється.
Крім вуглецевих
матеріалів як матрицю негативного електрода використовують структури на основі олова, срібла і їх
сплавів, сульфіди олова,
фосфатикобальту, композити вуглецю
з наночастками кремнію.
Процеси на
позитивному електроді Li-ion акумулятора. Якщо
в первинних літієвих батареях застосовуються різноманітні активні
матеріали для позитивного електрода, то в літієвих акумуляторах вибір матеріалу
позитивного електрода обмежений.
Позитивні електроди
літій-іонних акумуляторів створюються винятково з літійованих оксидів кобальту
або нікелю і з
літій-марганцевих шпінелей.
У даний час як катодні
матеріали все частіше застосовуються матеріали на основі змішаних оксидів або фосфатів.
3 практики видно, що
з використання катодів зі змішаних оксидів досягаються найкращі характеристики
акумулятора. Освоюються і технології покриття поверхні катодів тонкодисперсними
оксидами. При заряді Li-ion акумулятора відбуваються реакції на позитивних
пластинах:
LiCo02 → Li 1-хСоО2 + xLi+ + хе-
і на негативних
пластинах:
С + xLi+ + хе- → CLix.
При прикладенні
постійної напруги іони літію виходять з анода, проходять через електроліт і
осідають у графіті, заряджаючи його. При відключенні напруги в електроліті
утворюється подвійний шар, який не дозволяє іонам
перебігти назад. Розрядка відбувається практично тільки за рахунок електричного
струму через зовнішнє коло.
Маркування
Відповідно до принципів позначень МЕК (Міжнародної електротехнічної комісії) у найменуванні літій-іонних акумуляторів перша буква І означає електрохімічну систему, друга - матеріал катода (С, N або М для кобальту, нікелю або марганцю), третя
буква R або Р - конструктивне виконання (циліндричне або призматичне). Цифри після
букв позначають у циліндричних акумуляторах діаметр (мм, дві цифри) і висоту
(десятих мм, три цифри), призматичних - довжину, ширину й висоту (мм) послідовно.
Багато компаній
уводять свої літерні позначення типів, але цифри в їх найменуваннях
відповідають вимогам МЕК.
Заходи безпеки при поводженні з акумулятором
Для запобігання
витоку електроліту, нагрівання й вибуху потрібно дотримуватись таких правил
безпеки:
• не занурювати
акумулятор у воду, зберігати його в сухому прохолодному місці, якщо він не
використовуться;
• не використовувати і не залишати акумулятор поблизу джерел відкритого вогню або тепла;
• для зарядження використовувати тільки призначені для цього акумулятора зарядні пристрої;
• не підключати акумулятор до пристроїв, не призначених для живлення від нього;
• не кидати акумулятор у вогонь і не нагрівати його;
• не замикати між собою позитивний і негативний виводи акумулятора металевими предметами або дротами;
• не зберігати акумулятор разом з металевими предметами, такими як скріпки або шпильки;
• не зчавлювати, не кидати й не піддавати акумулятор механічним впливам;
• не паяти акумулятор та не проколювати його гострими предметами.
• не використовувати і не залишати акумулятор поблизу джерел відкритого вогню або тепла;
• для зарядження використовувати тільки призначені для цього акумулятора зарядні пристрої;
• не підключати акумулятор до пристроїв, не призначених для живлення від нього;
• не кидати акумулятор у вогонь і не нагрівати його;
• не замикати між собою позитивний і негативний виводи акумулятора металевими предметами або дротами;
• не зберігати акумулятор разом з металевими предметами, такими як скріпки або шпильки;
• не зчавлювати, не кидати й не піддавати акумулятор механічним впливам;
• не паяти акумулятор та не проколювати його гострими предметами.
Коментарі
Дописати коментар