ГРА „ Кращий знавець біології ”
ГРА „ Кращий знавець біології ” (
2 команди по 4-5 учасників , 6
клас)
Правила гри.
1.
На старті 2 команди вибирають собі колір (або назву).
2.
На кожній зупинці кожна команда отримує
запитання.
Правильна відповідь -2 бали,
неповна відповідь -1 бал, відповідь відсутня
-0 балів.
3.
Інша команда має право дати відповідь і отримати
бали собі.
4.
Цей результат ставлять їй на заліковий лист на кожній зупинці
подорожі.
На
фініші підводять підсумки.
Відбірковий
тур.
1.
Наука про рослини. (Ботаніка)
2.
Одиниця будови рослин. (Клітина).
3.
Група клітин, які мають подібну і виконують подібні функції. (Тканина).
4.
Статеве покоління рослин. (Гаметофіт).
5.
Збільшувальний прилад для вивчення будови клітин. (Мікроскоп).
6.
Фотосинтез відбувається тільки за наявності …(Світла).
7.
Нестатеве покоління рослин. (Спорофіт).
8.
Під час дихання рослини вбирають газ …(Кисень).
9.
Зелені пластиди називають …(Хлоропласти).
10.
Камбій відносять
до тканин …(Твірних).
11.
Кожен корінець
захищений знизу …(кореневим чохликом).
12.
Газообмін у
листках відбувається через отвори …(Продихи).
13.
Статеві клітини
називають ще… (Гаметами).
14.
Найпростішу будову
серед рослин мають … (Водорості).
15.
Під час
фотосинтезу рослини виділяють у повітря газ …(Кисень).
16.
Червоні, жовті
пластиди називають …(Хромопласти).
17.
Чому водорості не
живуть на глибині понад 250 метрів? (Відсутнє світло).
18.
Яка одноклітинна
водорість – космонавт? (Хлорела).
19.
Безбарвні
пластиди називають …(Лейкопласти).
20.
Під час
фотосинтезу рослини вбирають з ґрунту необхідну їм воду, а з повітря …(
Вуглекислий газ).
21.
Наукова назва морської капусти . ( Ламінарія).
22.
За допомогою йоду
можна виявити наявність …(Крохмалю).
23.
Коли у рослині
утворюється крохмаль та інші органічні речовини? (Під час фотосинтезу, на
світлі).
24.
Із залишків яких
організмів утворився торф? ( Торфового моху сфагнуму).
25.
Коли цвіте
папороть? (Ніколи, це спорова рослина).
Вибрати найактивніших учасників
туру, поділити їх на 2 команди по 4-5
учнів, вибрати командира, назву команди чи колір.
План гри.
Зупинки: 1. Старт.
2. Ліс.
3. Знайди помилку.
4. Знайди пару (доміно).
5. Визнач клас.
6. Лікарські рослини.
7. Овочеві рослини.
8. Рідкісні та зникаючі рослини
України.
9. Дуель.
Хто швидше та більше?
10. Підведення підсумків
гри. Нагородження переможців.
Зупинка 1. Старт.
Кожна команда отримує
німий малюнок і повинна зробити підписи до нього якомога швидше і
правильно. Кожен член команди робить один запис. Командир в кінці може внести одну
поправку, якщо вважатиме за потрібне.
« Примітка. Малюнки
однакові – будова кореня, але цифри на малюнках – різні. Треба назвати зони
кореня: чохлик, зона поділу
(розмноження), зона росту, всисна зона (зона кореневих волосків) , провідна
зона).
5 балів
Зупинка 2. Ліс.
Назвати дерева, які найчастіше зустрічаються в лісах Сумської
області.
( Кожен член обох команд
по черзі називає дерева. Виграє та команда, яка
дає останню правильну відповідь. Можливі відповіді: дуб звичайний, дуб північний (червоний), береза бородавчаста, береза
пухнаста, клен американський, клен широколистий, клен малий, клен гостролистий,
клен татарський, клен польовий, гледичія колюча, тополя біла, тополя чорна,
ясен звичайний, сосна звичайна, осика, липа серцелиста, вільха чорна, яблуня лісова, груша
звичайна, ялина європейська, модрина
сибірська ). 5 балів
Зупинка
3. Знайди помилку.
Визначити термін чи
поняття, які не відносяться до будови
певного органа чи виконуваних ним функцій.
1. Будова квітки. а)
чашолистики; б) пелюстки; в)
тичинки; г) маточка;
д) черешок.
2. Будова листка. а)
продихи; б) черешок; в)
чашолистики; г) листкова
пластинка; д) жилки.
3. Прості суцвіття. а) китиця;
б) колос; в) волоть; г) зонтик; д)
щиток.
4. Функції листка. а) фотосинтез; б)
статеве розмноження; в)
вегетативне
розмноження; г) дихання;
д) транспірація.
5. Видозміни пагона. а) коренеплід; б) кореневище; в)
бульба; г) цибулина;
д) вусики.
6. Тканини рослин. а) твірна;
б) провідна; в) механічна; г) основна; д) м’язова.
6 балів
Зупинка 4. Знайди
пару (доміно).
І.
З’єднай вірно назви рослин та типи
плодів, які вони мають.
1.
Соняшник.
А) Коробочка.
2.
Пшениця.
Б). Складна кістянка.
3. Горох.
В). Кістянка.
4.
Вишня.
Г). Сім’янка.
5. Мак.
Д). Зернівка.
6.
Малина.
Е). Біб.
Відповіді:
1Г; 2Д; 3Е; 4 В; 5А; 6Б. 6
балів
ІІ. З’єднай вірно
назви рослин та типи суцвіть, які
вони мають.
1.
Соняшник.
А) Зонтик.
2.
Пшениця.
Б). Складний колос.
3. Люпин.
В). Кошик.
4.
Вишня.
Г). Китиця .
5.
Береза.
Д). Волоть.
6.
Просо.
Е). Сережка.
Відповіді: 1В; 2Б;
3Г; 4 А; 5Е; 6Д.
6 балів
Зупинка 5. Визнач клас.
І.
Випиши у дві колонки однодольні та дводольні рослини запропоновані
нижче:
1. рис;
2. жито; 3. квасоля; 4. капуста;
5. просо; 6. ячмінь; 7. дуб;
8. соя;
9. помідор; 10. кукурудза..
Відповіді.
Однодольні – 1, 2, 5, 6, 10; Дводольні – 3, 4, 7, 8, 9. 5 балів
ІІ. Випиши окремо ознаки Однодольних та Дводольних рослин із запропонованих нижче.
1. Стрижнева коренева система. 2. Мичкувата коренева система.
3. Жилкування листків дугове або паралельне. 4. Жилкування листків сітчасте. 5. Одна
сім’ядоля в насінні. 6. Дві сім’ядолі в насінні. 7. Квіти
чотири- або п’яти членні. 8. Квіти
тричленні. 9. У стеблах добре розвинений камбій.
10. Камбій у стеблах
відсутній. 11.Провідні пучки
розміщені безладно у стеблі. 12.
Провідні пучки розміщені впорядковано у
стеблі.
Відповіді . Однодольні – 2, 3,
5,8 , 10,11; Дводольні – 1, 4, 6,7 8, 9,12. 6 балів
Зупинка 6.
Лікарські рослини.
Всі члени обох команд по
черзі називають лікарські рослини нашої місцевості; перемагає та команда, яка
дасть останню правильну відповідь.
Можливі відповіді: звіробій, материнка, мати - мачуха,
деревій, калина, малина, грицики, бузина чорна, шавлія, чистотіл, чебрець,
кропива, лопух, липа, подорожник, ромашка, череда та ін. 5
балів
Зупинка 7. Овочеві рослини.
Всі члени обох команд по
черзі називають овочеві рослини, які вирощують у нашій місцевості ; перемагає
та команда, яка дасть останню правильну відповідь.
Можливі відповіді: капуста, помідори, огірки, перець,
морква, столовий буряк, петрушка, селера, пастернак, цибуля, часник та ін. 5 балів
Зупинка 8. Рідкісні та зникаючі рослини України.
Всі члени обох команд по
черзі називають рідкісні та зникаючі рослини,
які зустрічаються у нашій місцевості; перемагає та команда, яка дасть останню
правильну відповідь.
Можливі відповіді: білоцвіт весняний, едельвейс
альпійський, зозулинець салеповий,
ковила Лессінга, купина лікарська,
лілія лісова, пальчатокорінник, підсніжник звичайний, півонія кримська,
пізньоцвіт осінній, плаун річний,
рябчик, сон – трава, тирлич весняний, тирлич безстебельний, тюльпан
двоквітковий, шафран жовтий та ін. 5 балів
Зупинка 9. Дуель. Хто швидше та більше?
Ведучий задає запитання обом
командам одночасно. Відповідає той, хто знає правильну відповідь. Кожна відповідь – 1 бал.
1.
Яку овочеву рослину ми розмножуємо вдома тільки вегетативно? (Картоплю).
2.
Чому у кактусів немає листків, а їхні стебла – зелені? (Листки перетворилися на колючки для
зменшення випаровування води, так як вони зустрічаються в природі у пустелях,
де дуже спекотно і мало вологи; стебла
запасають вологу та виконують функцію фотосинтезу).
3.
Чому стебло дерева
має річні кільця? ( Твірна тканина камбій
нерівномірно ділиться протягом року, утворюючи нові клітини кори та деревини).
4.
З якої рослини плели лапті і що саме для цього
використовували? (Луб’яні волокна липи).
5.
Які бруньки рослини називають генеративними? ( Квіткові).
6.
Де знаходиться конус наростання? ( Це верхівка кожної бруньки, тут добре розвинена твірна тканина -
меристема).
7.
Які речовини називають пестицидами? (Це хімічні речовини,
які використовують на полях, огородах, у садах для захисту рослин від шкідників
та хвороб).
8.
Які організми називають паразитами? ( Якщо один організм живе за рахунок іншого,
оселяючись на поверхні або всередині хазяїна; до рослин – паразитів відносять
повитицю, омелу, Петрів хрест та інші).
9.
Що таке гумус? (Гумус,
або перегній – це органічні рештки
організмів, які розкладаються під впливом мікроорганізмів, грибів у
ґрунті Чим вищий вміст гумусу в ґрунті, тим вища його родючість.)
10.
З якою метою
проводять пікірування? (Це прищипування
головного кореня розсади рослин при її
пересаджуванні, проводять пікірування для того. Щоб краще розросталися бічні
корені).
10.
Підведення підсумків гри. Нагородження переможців.
Коментарі
Дописати коментар